چرا سرور مجازی بهتر از هاست اشتراکی است؟

بازدید: 72 بازدید
5/5 - (2 امتیاز)

معرفی سرور مجازی ابر آروان

سرور مجازی بخشی از یک سرور اختصاصی است که با تکنولوژی مجازی‌سازی به بخش‌های منحصری تقسیم شده است و هر یک از کاربران می‌توانند به‌شکل اختصاصی و به‌میزان دل‌خواه از منابع آن استفاده کنند. این سرویس بسیار قدرتمندتر از هاست اشتراکی است و قابلیت‌های متعددی را برای توسعه وب‌سایت‌ها یا وب‌سرویس‌ها ارایه می‌دهد. ما در این مطلب به معرفی مزیت‌های سرور مجازی می پردازیم و برخی از نکات امنیتی لازم برای نگهداری از آن را شرح می‌دهیم.

معرفی سرور مجازی اختصاصی

سرور مجازی یا همان VPS یک محیط مجازی و خصوصی است که با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه مشابه سرورهای اختصاصی عمل می‌کند. منابع سرورهای اختصاصی با تکنولوژی‌های مجازی‌سازی به قسمت‎‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر یک از این بخش‌ها به‌شکل اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. در واقع سرور مجازی زیرساختی قدرتمندتر از هاست اشتراکی و منعطف‌تر سرور اختصاصی است و به‌همین‌دلیل مورد استقبال بیش‌تر صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین قرار می‌گیرد. ارایه‌دهندگان VPS هر یک از منابع سرور مجازی را با قابلیت پیکربندی کامل (از صفر تا صد) در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن این نکته که انعطاف‌پذیری VPS برای مدیریت منابع سخت‌افزاری سرور بسیار بیش‌تر از هاست‌های اشتراکی است، می‌توان به این نتیجه رسید که سرور مجازی اختصاصی برای وب‌سایت‌ها، همواره کاربرد و کارایی گسترده‌تری دارد.

انواع سرور مجازی

برای انتخاب بهترین سرور مجازی متناسب با نیازهای مختلف، لازم است ابتدا با انواع VPS آشنا شوید و پس از آن براساس نیازهای کسب‌وکار خود یک VPS قدرتمند و مناسب انتخاب کنید. در حالت کلی سرورهای مجازی براساس موقعیت جغرافیایی، سیستم‌عامل، نوع مدیریت و … دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به‌ مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قبل از هرچیز، باید بدانید که همه‌ی انواع سیستم‌عامل‌ها روی سرورهای مجازی قابل نصب هستند، برای مثال شما می‌توانید به‌تناسب زبان برنامه‌نویسی سرویس خود یک VPS با سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس را در اختیار داشته باشید.

در طرف دیگر اگر کاربران نهایی سایت یا وب‌سرویس شما در موقعیت ایران قرار دارند می‌توانید هنگام خرید سرور مجازی سروری را انتخاب کنید که دیتاسنترهای آن در داخل کشور قرار داشته باشند.

هم‌چنین اگر دانش کافی برای پیکربندی سرور مجازی را ندارید، می‌توانید سرور مجازی مدیریت‌شده را تهیه کنید و بخش عمده‌ای از تنظیمات سمت سرور را به کارشناسان خبره‌ی شرکت‌ ارایه‌دهنده بسپارید و بدون نیاز به تیم فنی در کسب‌وکار خود سرویس‌های مختلف را توسعه دهید.

سخت‌افزار سرور مجازی

سخت‌افزار مهم‌ترین بخش سرور است و می‌توان گفت که عملکرد سرور مجازی تا حد زیادی به کیفیت سخت‌افزار آن بستگی دارد. بخش‌های مختلف فیزیکی سرور شامل فضای ذخیره‌سازی (HDD)، حافظه موقت (RAM)، پردازشگر (CPU)، منبع تغذیه و … در کیفیت عملکرد سرور مجازی تاثیر مستقیم دارند. به‌عبارت‌دیگر، شما با خرید منابع بیش‌تر می‌توانید خدمات گسترده‌تری را در فضای ابری ارایه دهید. با توجه به‌این‌که سرورهای مجازی ابر آروان دارای منابع سخت افزاری کاملن اختصاصی و قوی هستند، پیشنهاد می‌کنیم برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود از این سرورها استفاده کنید. شما با خرید VPS از شرکت ابر آروان می‌توانید وب‌سایت یا وب‌سرویس خود را در بستری امن و پایدار توسعه دهید و به‌تناسب میزان مصرف از منابع به‌شکل ساعتی یا روزانه هزینه‌ی زیرساخت خود را پرداخت کنید.

سرور مجازی یا ‌هاست اشتراکی

شما در استفاده از هاست اشتراکی یا همان (Shared Hosting) بخشی از منابع یک سرور را به‌طور اشتراکی در اختیار می‌گیرید و از آن‌جایی که این منابع در بین چندین سرویس مصرف‌کننده تقسیم شده‌اند، سرعت و عملکرد سایت شما به‌تناسب کم‌مصرف یا پرمصرف‌بودن سایر کاربران تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. این سرویس برای وب‌سایت‌های نوپا و با ترافیک بسیار کم کاربرد دارد و البته هزینه‌ی زیادی هم ندارد. در مقابل از کسب‌وکار شما در مسیر رشد قرار بگیرد، منابع موجود در یک هاست اشتراکی دیگر نیاز شما را برطرف نخواهد کرد و دقیقن همین‌جاست که به منابع اختصاصی سرور مجازی نیاز پیدا خواهید کرد.

شما با خرید سرور مجازی، بر خلاف هاست اشتراکی، به‌طور اختصاصی از منابع سخت‌افزاری استفاده می‌کنید و در عین‌حال می‌توانید سیستم‌عامل سمت سرور را خودتان تعیین کنید. شاید در نگاه اول هاست اشتراکی هزینه‌ی کم‌تری داشته باشد اما اگر به فکر توسعه‌ی کسب‌وکار باشید می‌بینید که با خرید هاست اشتراکی فقط هزینه‌های اضافی و غیرکاربردی روی دست شما می‌ماند. هنگام خرید سرور مجازی اختصاصی می‌توانید اندازه حافظه رم و ظرفیت هارد را متناسب با نیاز خود سفارش دهید و دقیقن به‌میزان مصرف‌تان هزینه‌ها را پرداخت کنید.

نکات امنیتی سرور مجازی

اگرچه سرورهای مجازی اختصاصی ابر آروان از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند، اما شما نباید نکات امنیتی لازم برای نگهداری از سرور را در نظر نگیرید. برای مثال برخی از کاربران سرور مجازی با انتخاب رمزهای عبور قابل حدس به‌سادگی امنیت سرویس خود را به‌خطر می‌اندازند و یا با عدم اتصال ایمن و محافظت‌شده از طریق پروتکل SSH راه را برای نفوذ سودجویان باز می‌کنند. بسیاری از اقدامات تامین امنیت مانند تنظیم فایروال، پنهان کردن اطلاعات سرور، به‌روزرسانی مستمر می‌توانند تا حد زیادی امنیت سرور را افزایش دهند.

شرکت ابر آروان همواره تلاش می‌کند تا با رعایت بالاترین موارد امنیتی، سرورهای شما همیشه مستحکم و پایدار باشند. هم‌چنین شما می‌توانید با استفاده از محصول شبکه توزیع محتوا (CDN) ابر آروان سرویس خود را سریع‌تر از سایر رقبا به‌دست کاربر برسانید و با قابلیت‌های متعدد این محصول از انواع حمله‌های سایبری جان سالم به‌در ببرید.

جمع‌بندی

درحال‌حاضر سرور مجازی اختصاصی به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین سرویس‌های موجود در دنیای وب‌ و وب‌سرویس‌ها شناخته می‌شود و شما با تهیه‌ی این زیرساخت بدون هزینه‌کردهای غیر ضروری می‌توانید خدمات آنلاین خود را در بستری امن و پایدار توسعه دهید. VPS ابر آروان نسبت به سرور اختصاصی قیمت مناسب‌تری دارد و بسیار بهتر از هاست اشتراکی عمل می‌کند. اگر کسب‌وکار در حال توسعه دارید و کسب سهم بازار بیش‌تر برای‌تان مهم است، در خرید سرور مجازی از شرکت ابر آروان تعلل نکنید.

مطالعه بیشتر